Port Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Hidde Bruinsma - WaarBenJij.nu Port Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Hidde Bruinsma - WaarBenJij.nu

Port Elizabeth

Door: Hidde Bruinsma

Blijf op de hoogte en volg Hidde

12 December 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Wij zitten nu sushi te eten in Port Elizabeth, Hier een verslag.
Maandag 30 november gingen wij zuidwaarts. Eerst hebben de stuwdam nog van de weg bekeken. De weg erheen was vol steile scherpe bochten. Je had van grote hoogte een goed gezicht op de dam. Wij gingen eerst gingen we dezelfde weg terug, De asfalt weg was goed, op een paar plaatsen waren er veel gaten. Eerst zaten we nog in de bergen, later wed het heuvelachtiger. De omgeving ws groen bebost, Voor Manica vonden wij een mooie camping bij een meer.
Dinsdag gingen wij verder zuidoostwaarts naar de kust van de Indische Oceaan. Bj Inhassoro gingen wij naar een camping aan het strand. Het was een lange goede asfaltweg door bebost gebied met kleine dorpjes van hutten een eindje van de weg.
Woensdag 2 december ging het verder langs de kust, het was als de vorige dag alleen kwamen er nu veel meer palmbomen. Bij Chidenguele vonden een mooie camping aan de Indische Oceaan. De volgende dag bleven op de camping, gezwommen en drie banden vervangen. Er is een sterke stroming langs de kust. Als je even gaat zwemmen ben je zo 50 meter verder. Er is geen wifi op de camping.
Vrijdag 4 december gingen wij naar Maluana boven Maputo. Het landschap werd vlakker en groener, meer landbouw en de huizen waren groter en meer van steen.
Zaterdag gingen we door Maputo, langs de kust over een vierbaansweg, waar je maar 60 kilometer mocht. Maputo de hoofdstad van Mozambique, is een moderne westers aandoende stad. Daarna gingen we de grens naar Swaziland een klein zelfstandig koninkrijkje, De grensformaliteiten duurden ongeveer anderhalf uur. In Swaziland is het landschap afwisselend, mooie ronde bergen, en vlakke gedeelten, gebruikt voor landbouw. Er wordt veel suiker geproduceerd. Wij gingen naar een Culteral Village, waar in huisjes overnachten, mooi tussen de bergen gelegen.
Zondag kregen we een rondleiding door het originele Swazi dorp, met uitleg wat hun cultuur is/was. Aan het eind ervan werden nog traditionele dansen uitgevoerd. Het was een boeiend gebeuren. De internetkabel naar het restaurant was gebroken, zodat we geen internet hadden.
Maandag gingen wij de grens over naar Zuid Afrika. Dit ging vlot ongeveer een half uurtje. Wij gingen over goede asfaltwegen en door een sterk glooiend landschap, het was een mooie natuur. In de dorpen waren kleine stenen huizen, bijna geen hutten meer. Wij gingen richting Drakensbergen een prachtig mooi gebergte ronde bergen met diepe dalen. Voorbijj Lady Smith gingen wij naar in een natuurgebied, het was een prachtige plaats met een mooie uit zicht op de bergen.
Dinsdag maakten we een prachtige rit door de Drakensbergen. Het landschap was hoofd zakelijk gras, afgewisseld met landbouwgrond, prachtige mooie dalen. Ln de dorpen waren kleine stenen huisjes, hutten van riet zag je niet meer, In Himville overnachten wij.
Woensdag 9 december gingen wij via gravelwegen verder door de Drakensbergen naar het zuidwesten naar Rhodes. Dit gebied was hoger gelegen n d natuur was droger wij gingen over twee passen van 2500 meter. Het uitzicht over de diepe dalen was prachtig,
Donderdag gingen we zuidwaarts naar Bedford. De route ging wer door bergen en over passen, de omgeving ws eerst droger later na Dordrecht werd het weer groener, wat het land er mooier op maakt. Wij overnachten op een veld bij een criquet vereniging.
Vrijdag gingen wij naar Addo, het landschap was als gisteren alleen wat droge. Wij gingen nar een camping in het Addo olifanten reservaat. S’ Middags maakten wij met onze volgauto een rit door het park Er waren zebra en diverse soorten herten. De olifanten konden wij van een tien meter afstand zien. Een hele kudde trok voor ons de weg over, fantastisch.

• 12 December 2015 - 15:31

Bouke En Tineke:

Mooie verslagen Hidde. Hier geen bijzonderheden. Totaal geen winterweer.
    Jullie nog maar even lekker genieten van de laatste tien dagen.
    Groetnis
    Bouke en Tineke

• 13 December 2015 - 14:26

Hans En Harmke:

Wat genieten wij van die prachtige reis verhalen die je schrijft en denk dat anderen dat ook doen
    we blijven je volgen Hidde . goeie bratsrit verder gr Hans en Harmke .