Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hidde Bruinsma - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hidde Bruinsma - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Door: Hidde Bruinsma

Blijf op de hoogte en volg Hidde

19 December 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wij zijn nu terug in ons hotel in Kaapstad.

Zaterdag 12 december vertrokken we naar Poert Elizabeth, het was een korte rit door rustig glooiend land. De middags deden we met de volgauto een rondrit door de stad. Het is een grote havenstad met stranden. Bij ons huis was een leuke straat met aller drink en eetgelegenheden. Wat op valt is dat bijna alle wooncomplexen omringd zijn door muren.
Zondag gingen we naar Andrieskraai, eerst de stad uit over hoofdwegen later binnendoor over gravel, door een mooi berglandschap.
Maandag 14 december gingen wij door Bavianenkloof, een natuurreservaat met een ruige uitstraling in het begin gingen we door een kloof met steile wanden. Later over een paar passen met slechte gravelwegen, maar het uitzicht over de valleien was geweldig. Uiteraard kwamen we wat bavianen tegen en andere wilde dieren. Op verscheidene plaatsen moesten wij bij een riviertje door het water rijden. In Willowmore vonden wij een camping.
Dinsdag gingen we naar Oudtshoorn, via de Swartbergpas, hier ook eerst steile wanden, en later mooie vergezichten. De weg was echter van goed gravel. Inde valleien waren druiven planten voor de Zuid Afrikaanse wijn.
woensdag 16 december gingen wij naar Warmwaterberg. Eerst was het landschap droger later werden de valleien steeds groener, met wijnbouw. Op de camping was een warmwaterbron, die ze gebruikten voor douchewater en voor het zwembad. Er was tevens een zwembad met koud water.
Donderdag gingen we naar Franschoek Eerst was landschap droog, later werd het groener, ook waren er veel velden geel. Hier was het koren van geoogst, pas in het regenseizoen april mei gaat men het weer inzaaien. Vanaf de Franschbergpas, had je een prachtig uitzicht op het dal, hier is bijna alles bedekt met wijngaarden, het is een belangrijk wijngebied. Aan het van de middag zijn we gaan wij proeven op een wijn boerderij.
Vrijdag 18 december zijn we naar Riversondereind gegaan, eerst terug over de pas. Het waren hoofdzakelijk gemaaide graanvelden met bergen op de achtergrond.